Biar Mimpi Sampai ke Bintang

" nama saya ----.
umur saya 7 tahun . 
cita-cita saya ialah ingin menjadi seorang ---- . "

haa . . korang pernah dengar tak ayat2 di atas ? komfom pernah kan ? itulah jawapan skema kalau cekgu suruh memperkenalkan diri masa sekolah rendah dulu . aku rasa time sekolah menengah pun masih guna ayat2 di atas . cuma isi kandungan nya saja ditambah . HEHEHE . [ ketawa sopan ]

tapi entry kali nie tiada kena mengena nyerr dengan memperkenalkan diri  . aku just nak share ngan korang pasal   CITA - CITA AKU dulu dan sekarang . ok .jom , scroll bawah =)



#1  yang nie memang cita2 aku sejak kecil lagi . 
masa nie baru nak mengerti apa itu cita2 . 
time kecik2 memang suka sangat 'berlari' . 
kira cam satu hobi larr . sampai la masuk sekolah rendah . 
kalau hobi memang 'berlari' tak sah kalau tak ikut acara olahraga .
 masa tu laa aku berhasrat nak jadi seorg atlet . 
bila masuk sekolah menengah , rasa diri sudah semakin berusia . 
hobi pun sudah bertukar . aku tak lagi 'berlari' hingga la sekarang . cita2 sebagai atlet dilupakan . 


#2    bila masuk sekolah menengah , aku mula minat menulis cerita2 pendek . 
masa tu jugak aku menyimpan cita2 nak menjadi seorg penulis . 
HEHEHE . 
memang tak tetap pendirian aku nie kan ? berangan jerr lebih . 
yalah , masa tu baru nak mengenal dunia remaja . kira belum matang lagi .
aku jugak pernah terfikir . andailah suatu hari nanti semua yg aku impikan
tak tercapai , aku akan jadikan semua perjalanan hidup aku sebuah cerita :)




#3  cita-cita aku seterusnya ialah menjadi seorg cekgu  :)
yang nie memang kira cita2 pilihan family aku la . ayah selalu pesan ;
"belajar elok2 . nanti dapat jadi cekgu"
kerana pengaruh family , aku pun berminat nak jadi seorg cekgu . 
tapi sekarang nie , kalau nak jadi cekgu bukannya senang . 
terfikir jugak . kalau aku jadi cekgu , mesti selalu kena buli oleh student . 
mana tak nyerr . aku keciik jerr  :D


#4  cita2 nie memang jarang diidamkan oleh orang . 
tapi , ok apa ? jadi seorang penternak ikan keli .
 jadi penternak moden . 
HUAHUAHUA
tapi kadang2 aku terfikir . 
aku terlebih matang kah kalau terfikir ingin menjadi seorg penternak . 
kerja ini juga bukannya mudah . 
apabila aku suarakan pendapat ingin jadi penternak ikan keli kpd ayah  ,
dia ok jerr . siap kata nak melabur lagi .
HAHAHA
tapi kan sarawak nie jarang sgt ada kawasan yg tinggi  .
kalau kawasan rendah , 
banjir boleh merugikan kalau nak ternak ikan .  =.='


#5 Yang ke-5 nie memang  cita2 yg sgt diidamkan setiap manusia . 
masuk universiti . 
siapa yg tidak mahu ?
kalau aku  dapat capai cita2 aku yg nie , 
yg paling bangga ialah family . 
itu memang yg mereka mahu kan . 
utk cita2 yg nie , kita tunggu la keputusannya . 
lebih kurang 5 6 bulan dri sekarang . 
doa kan aku ok :)

aku tak tahu apa yg akan terjadi
di masa depan nanti . 
kita hanya merancang , tapi Tuhan yg tentukan . 
aku tak kisah seandainya , 
apa yg aku impikan tidak menjadi kenyataan suatu hari nanti .
yg penting aku mampu menyara keluarga
dgn hasil titik peluh ku sendiri . 

apa2 pun cita2 kita , bagi aku ,
ia membuat kita belajar erti usaha dan
mempunyai cita2 menjadikan kita insan yg lebih baik .
walaupun tidak semuanya akan tercapai , 
sekurang-kurangnya kita sudah berusaha . 
&
BIAR MIMPI SAMPAI KE BINTANG .

[ harus berani utk bermimpi ]


nota kaki : 
dihapdet curi2 semasa menggulung popia . 
sorry kalau ada error . 
= selamat membaca =

Lotsa love, Dee. Don't forgot to like yah ! ♥

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
FULL DESIGN BY ; Dee